søndag 29. januar 2012

Hjemmebrygger dager på Nøgne Ø

Jeg, Puta og Morten representerte Nedre romerike bryggerlaug på Nøgne Ø sin hjemmebrygger dag. Vi fikk leie en gammelt bygårdsleilighet i Grimstad sentrum. Når vi kom frem ble vi gledelig overrasket med en kjempe leilighet med steamdusj og gjennomført gammel stil. Etter at Morten hadde servert en mørk leffe og Mikellers green gold med spansk spekepølse, bar det avsted til Apotekerrestauranten. Der fikk vi Nøgne Ø citra Ipa på fat og en knippe flaksker. Etter en stund kom det flere hjemmebryggere som tok over et rom, der vi smakte på diverse og pratet om brygging. Hyggelig kveld!

På gamle Rygene kraftverk lå Nøgene Ø ved elvekanten. Idylisk og en evig lukt av malt! Fantastisk! Vel inne var det litt kaos, etter som vi ble 85 i stede for 60 pga påmeldingsfeil.
Hyggelig foredrag med Mikeller, Ingrid Elisabeth Skistad (brygger Nøgne Ø) og Hanne Frosta (Hanne på Høyden, Bergen). Vi fikk gå omkring på bryggeriet og se på oppskrifter (brew sheets) til masse øl som gjæret der. Bryggingen av Mikellers beer geek breakfast fikk vi med oss first hand, forum med Gahr og kjøp av råvarer. Selv tok jeg med meg en 25kg sekk med Marris Otter pale malt.
Når det kom til tappingen av vørteren, var det et lite kaos uten like, men med iherding jobbing fra Nrbls glade gutter, kom vi i mål. Små fulle folk er ikke lett å styre. Vi fikk med litt over 20l vørter hjem, og jeg kjøpte Wlp005, 2 rør, og hadde oppi når jeg kom hjem. Tilsatt 1l blå java og einerbær trukket i varmt vann.

Fantastisk helg! Skal tilbake 17 mars for å levere mitt bidrag til Mikellers beer geek breakfast, som dommere skal smake på. Blir middag og fest med Nøgene Ø. Blir morro!

"Glade gutter"

Morten disker opp

Bryggeriet

Brygging av Mbgb

Mikeller selv

 Ingrid Elisabeth Skistad

Ketil, sjefen sjøl

Flaskelinja

Morten blir skitten (ekstremt ren) på henda ved sanitisering av bøtter

Puta in action

Fylling av bøteter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar