søndag 19. februar 2017

#52 Sørlibekkens Best Bitter

I dag snurret jeg i gang en Engelsk best Bitter for å prøve å toppe Bitter Bikkje, http://sorlibekken.blogspot.no/2014/01/bitter-bikkje.html , og få brukt Fuggles humla mi.
I et mini eksperiment så kjøpte jeg to pakker med WLP002, og satte en starter på den ene. Trafoen sluttet å virke ila natten, så jeg vet ikke hvor lenge den snurret før jeg satte den i gang på morgningen igjen. 1l vann og 100g med DME i koblen. Jeg saltet vannet etter Gahr sin liste på Norbrygg formuet under artikler. 3g CACO3 og 6g NAHCO3 i mesk. I kok hadde jeg 10g CASO4 og 10g CACI2.
Hørte på Vestkast podcasten om at hvis man har i melkesyre i skyllevannet, så slipper man å få med seg så mye astringene smaker over i øllet. Det var Ingerid Skistad som holdet et langt innlegg som malt i podcasten, som var nyttig.

Brygge dagen startet kl.08:30 med min minste datter på armen, og gikk for så vidt greit, helt til jeg skulle begynne å kjøle. Da la kjølern seg mot hulmefilteret i bunn av kjelen, slik at kranen begynte så vidt å renne. Forøkte å stoppe dette, men det var ikke mulig. Glemte da både gjærnæring og protafloc tabletten.. Satser på dette går bra.
For ordens skyld så skal jeg ta all skyld selv, da jeg ikke fant silikonringen som tetter mellom kran og kjele, og satt inn en annen en som tydeligvis ikke gjorde jobber 100%.

Style: Best BitterBrewer: John P.

Vital Statistics

Volume44litres
OG1041
Boil Volume50litres
Boil gravity1036
Alcohol (ABV)4.1%
Colour19EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness33IBU
BU:GU0.8
FG1010
 

Fermentables

Pale Malt7EBC6500g
Cara Munich I100EBC1000g
Cara Pils37EBC500g
8000g

Mash schedule

66 degrees for 90 minutes, 75 degrees for 15 minutes.

Total grain weight for mash: 8000 g

Hops

Northern Brewer7.8%55g60min
Fuggle5.0%50g10min

 

Fermentation

FermentationWLP002 English Ale21°C14days




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar