søndag 8. mai 2011

Batch #4 Krem øl

En sommer ale som kan nytes  i solen håper jeg. Oppskrift funnet på nettet.

Oppskrift:
4,7kg   Pilsner malt
0,75kg Langkornet ris
30g      Bjørns lettkokte havregryn (for skum proteiner)
40g      Hallertau mittelfrüh 4,5% humle (60min)
30g      Hallertau mittelfrüh 4,5% humle (5min)
WLp029 german ale
1 ss Irish moss (15min)

Havregrynet er kun til for å få bedre skum. Lest en artikel på Norbrygg. For betalende medlemmer ligger dette under "det lille ekstra". Koster ikke mere enn 125-150kr i året. Støtt hobbyen din :)
Søk på "ARTIKKEL: Skumdannelse og skumfasthet i øl"
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Byttet ut "falsk bunn røret" med en hel omgang kobber rør i bunn av kjølebag. Takk igjen til Puta!
Mesket litt bedre denne gangen, og kornet malte jeg på coronna møllen. Modifisert denne lett, slik at jeg kan koble til batteridrill, og satt gummiforinger på justerings skruene. Hjalp stort!
Hatt vann oppi meskekaret først denne gangen. Hatt 2,5l vann per kg malt/ris. 77˚C ved tilsetting, og tempen kom ned til 69˚C når jeg tilsatte malt.
Skyllt med 6l vann ved 68˚C. Fikk ut 14l i kjelen. OG før koking, 1.056. Kokt opp vørter og tilsatt humle og irsk mose. Tappet over i gjæringskar med en ny vørter kjøler laget med hjelp av Puta. Et kobber rør som går igjenom en kjøleboks som en spiral. Temp ved utgang, 41˚C.
Tilsatt 5l kaldt vann, og tilsatt gjær. Litt tidlig, for temperaturen var på 30˚C, håper gjæret overlever. Ganske sikker på at det går greit. OG 1.044, litt lav.


Malt + ris

Ny vørterkjøler

Overrisling, må lage ordentlig en.

Tapping av vørter.

Vørter til kjøler.

Ferdigkjølet vørter i gjæringskar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar