søndag 24. april 2011

Batch #2, California Common

Etter litt søking på nett og Norbrygg, tok jeg litt fra hver oppskrift, og forsøkte å lage en "egen damp øl".

Oppskrift:
4kg Lys maltekstrakt
30g crystal malt
100g Pale ale malt
150g Pilsner malt
50g Willamette humle (60min)
35g Willamette humle (10min)
1ss Irish moss
Wlp810 San Fransisco lager (0,5l starter eksperiment som gikk dårlig)

En liten blunder. Jeg tok oppi maltekstrakt med en gang. Litt i tåka? Jada. Kokte opp med 6l vann. Glemte å røre, så ble litt karamelisert i bunn, men tror det gikk bra.
Planen var å "steepe", eller mikromesking for den som vil. (kjært barn har mange navn)
Knust malten med en kjevle og kjøkken håndkle og hatt oppi en humle pose. Steepet i ekstrakt/vann blandingen (69grader) i en time. Litt mere fokus neste gang..
Tilsatt humle osv ihht oppskrift. Iflg utregning fra BeerAlchemy (fint program til iPhone) så skulle jeg endt opp på en OG på 1.062, men endte på OG 1.052. Jaja, værre ting har hendt før.. Missfornøyd.
Tilsatt gjær ved 19˚C, etter å ha hatt 0,5l starter som jeg prøvde på. Lagde en alt for tykk blanding, 50-50 vann og ekstrakt. Ikke noe liv i låsen før jeg hadde i starter.

Steeping
Steepe temp.


Ingredienser

Gjæringskar

0,5l "starter"

Ingen vørter kjøler, så is, vann og salt får gjøre trikset sålangt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar