torsdag 28. april 2011

Batch #3 Bleikbrun øl

Ingredienser:
3,250kg Pale ale malt
500g      Crystal malt
400g      Pilsner malt
30g        East kent golding humle (60min)
40g        East kent golding humle (15min)
20g        Willamette humle            (5min)
1ss         Irish moss                       (15min)
Wyeat 1318 London ale 3

__________________________________________________

Min første full mesking. Kjøpt kjølebag og deler på biltema. Laget til i boden, mini reodor felgen sak.
Knust all malt med nyinnkjøp corona mølle. Hatt oppi all malt i karret først, så 12l varmt vann. 69˚C.
Mesketemp nede på 62˚C, tatt ut ca.2l vørter, kokt opp til 85˚C og hatt tilbake i mesk. Helt forsiktig.
Må lage overislings rør. Etter å ha tappet noen liter løsnet røret som fungerer som falsk bunn. Tettet kuleventilen. Skjedde 2-3 ganger under skylling.
Fikk ut 13,5l. Kokt opp  og kjølt ned i kjøleskap til 22˚C. Tilsatt gjær.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar