onsdag 30. mars 2011

Første bryggedag, Batch #1 Lager

I dag var første bryggedag med startsett fra Coopers. Godt spendt, og ivrig begynnte jeg med å koke opp 1l vann for "humle te". Fått inspirasjon fra nettet om dette, så kjøpte en pakke med Sladek pellets fra Vin og bar. Målte opp 20g med pelletes og hadde det oppi en te sil. Smart! Not!
Ettersom dette var min førstegang, viste jeg ikke at pellets utvidet seg, og at jeg burde ha brukt en humle pose. Nesten all humle ble til en graut som fløt rundt i kasserollen. Humle lukter himmels by the way..


Kokte i ca.8min for å få humle aroma. Noe mere enn dette, så ville man få mere bitterhet enn aroma, selv om det krever mye mere tid selvfølgelig. Silte "grauten" igjen et tøystykke, og satt igjen med 0,6l "te". Smakte sykt bittert. Hatt oppi dette + 14l kokende vann, og rørt ut beerenhanser og maltekstrakten. Tok så oppi 9l kaldtvann (de sier norsk springvann ikke trengs å desifiseres, og har ikke hatt problemer med dette) og rørte ut alt. Tilsatt 7g tørrgjær og satt til gjæring.





Oh, noe som var viktig, er desinfisering. Alt som skal ha kontakt med øllet MÅ desinfiseres for å unngå infisering. Kjøpte en liten pakke med Starsan. Denne kan sier dem at man ikke trenger å skylle ut restene av, og kan ha vørter rett i.
Endte opp på en OG på 1.044. Satt gjæringsbøtta inn på badet ved 22grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar